مهندسی ارزش یکی از شیوههای نوین در مدیریت است که کاربرد آن با توجه به ویژگیهای ذاتی روش و قابلیت تلفیق با سایر تنیکهای مدیریتی مانند مدیریت پروژه، طراحی بر مبنای هدف، برنامهریزی راهبردی و ... ، در زمینههای مختلف رو به گسترش است.
یکی از مؤلفههای موفقیت هر مطالعه مهندسی ارزش توجه به گردش کار این مطالعات و انجام کامل تمامی گامهای آن است. در میان مراحل مختلف گردش کار مطالعه مهندسی ارزش، معمولاً اقدامات پس از کارگاه کمتر مورد توجه قرار میگیرد، که نتیجه آن کاهش احتمال تحقق اهداف مورد نظر از مطالعه مهندسی ارزش است. از همینرو در این مقاله تلاش خواهد شد جایگاه و مؤلفههای این فعالیتها تا حد امکان تبیین شوند.