مهندسي ارزش يكي از ابزارهاي مديريتي است كه در دهه هاي اخير مورد استفاده قرارگرفته است . امروزه با توجه به شرايط سخت حاكم بر بازار رقابتي و لزوم توجه به خواست مشتريان در تمام مراحل توليد به ويژه در طراحي، كاربرد اين ابزار گسترش بيشتري يافته است. مهندسي ارزش شامل مجموعه اي از تكنيك ها و روش ها است كه در شناسايي كاركردهاي اصلي و فرعي يك محصول يا خدمت و نيز در انتخاب كاركردهاي مهم آن،تصميم گيران را كمك مي كند. در اين مقاله ابتدا ضرورت توجه به مهندسي ارزش در شرايط كنوني كشور مورد بحث قرار مي گيرد . سپس نظريه هاي مختلف در رابطه با مراحل (قدم هاي ) كلي مهندسي ارزش مطرح و بررسي مي شود . در پايان بر اساس نتايج حاصل از اين بررسي، يك چارچوب نظري تكميلي در رابطه با فرآيند مهندسي ارزش ارائه ميگردد.