یکی از علوم بسیار مهم در دنیای امروز، علم اقتصادی است که وظیفه تحلیل و بررسی رفتارهای اقتصادی انسانها و جوامع و در نهایت برنامهریزی و جهتدهی به شاخصهای کلان اقتصادی در راستای تحقق رشد و توسعه اقتصادی کشورها و افزایش سطح رفاه و عدالت را به عهده دارد.
بررسی مطالعات و پژوهشهای صورت گرفته در حوزه اقتصاد کشور نشان میدهد در غالب این پژوهشها و در کلیه فازهای اجرای پژوهش اعم از: انتخاب موضوع، انتخاب روش تحقیق، انتخاب مدل یا ابزارهای حل مسأله، تحلیل یافتهها و نتیجهگیری و ارائه پیشنهاد، عمدتاً به صورت فردی و غیرگروهی عمل شده و خروجی این پژوهشها آنچنان که باید نتوانسته است پاسخگوی نیاز تحلیلگران و برنامهریزان اقتصادی به خصوص در سیاستگذاریهای کلان اقتصادی و مسائل کاربردی باشد.
هدف از این تحقیق، شناسایی و معرفی چند نمونه از رهیافتهای نوین و موفق مورد استفاده در رشته مدیریت (الگوی مدیریت یا مهندسی ارزش، الگوی اتاق فکر و الگوی مدیریت راهبردی یا استراتژیک) به منظور استفاده از اصلح جمعاندیشی و ایدهپردازی در مطالعات و پژوهشهای اقتصادی میباشد.
نتایج حاصل از بررسی صورت گرفته نشان میدهد استفاده از الگوهای نوین مدیریتی مبتنی بر تفکر جمعی و هماندیشی، ایدهپردازی خلاقانه، راهکاریابی، آیندهنگری و ... در انجام پژوهشهای اقتصادی و پاسخگویی به سوالات مطرح شده در این پژوهشها میتواند نتایج قابل قبولتر، منطقیتر و کاربردیتری را ارائه نماید.