منافع مهندسی ارزش در طرحهای بزرگراهی آمریکا در دهه 1998 تا 2007 بیش از 10 میلیارد دلار برآورد شده ولی بیشترین سود به هزینهی مطالعات مربوطه به سال 2006 بوده که مطالعات ارزش با هزینهی 10 میلیون دلار منافعی در حدود 3250 میلیون دلار به همراه داشته است (نسبت سود به هزینهی 325 به 1). تکامل مهندسی ارزش در پروژههای حمل و نقل امریکا در مدت 50 سال به وضوح نشان میدهد که پیادهسازی مهندسی ارزش نیاز به زمان، بسترسازی، منابع مالی، دیدگاه جامعنگر و تطبیق مناسب با شرایط سازمانی دارد. اکنون کشورمان در موقعیتی است که میتواند با استفاده از تجارب ارزشمندی که با صرف زمان طولانی و هزینه هنگفت به دست آمده، مسیری که کشورهای پیشرو در چند دهه پیمودند را در چند سال طی کند. در این چارچوب تجارب طرح پیادهسازی مهندسی ارزش در وزارت راه و ترابری (ماورا) که بهعنوان اولین طرح پیادهسازی در کشور و بزرگترین طرح پیاده سازی در خاورمیانه از سال 1383 آغاز گردید، میتواند راهگشای طرح آتی در دیگر وزارتخانهها، سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی باشد. این طرح در سه محور آموزشی، فرهنگی، تحقیقاتی و در چارچوب 5 پروژه (فرهنگسازی، کادرسازی، بسترسازی، بهرهبرداری و ارزیابی) طراحی و اجرا گردید. در این مقاله تجارب موفق پروژههای فوق و توصیههایی برای طرحهای آتی ارائه میشود.