حرکت به سمت وضعیت بهتر و بهبود عملکرد همواره یکی از آرمانها و اهداف سازمانها است، موضوع پرداختن به بهرهوری و بهبود عملکرد از جمله وظایف مهم دستگاهها در سند چشمانداز 1404 جمهوری اسلامی ایران و نیز برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلقی شده است. دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه کشور، ملزم به بررسی نتایج عملکردی خود میباشند تا با بهبود مستمر عملکرد خود، موجبات رشد، توسعه و تعالی کشور را فراهم آورند. با توجه به رقابت شدید در میان دانشگاهها در سراسر دنیا و عدم حضور دانشگاههای ایرانی در رتبهبندیهای ارائه شده در خصوص دانشگاههای سراسر جهان، در این پژوهش تلاش شد تا بهکارگیری متدولوژی مهندسی ارزش، نظامی جامع برای مدیریت عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور توسعه یابد. از این رو مراحل اجرای مهندسی ارزش مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از آن، مراحل اجرای نظام جامع مدیریت عملکرد تدوین شد. از آنجا که این روزها طرح رتبهبندی دانشگاههای کشور مطرح است، این رویکرد میتواند نقش مهمی در عملیاتی نمودن این طرح داشته باشد.