رشد بازارهای جهانی و تغییرات سریع فناوری اطلاعات، باعث تغییر قابل توجهای در حسابداری و مدیریت هزینه در سالهای اخیر شده است؛ روشهای سنتی محاسبه بهای تمام شده، کارایی و صحت خود را از دست دادهاند و به همین دلیل، مدیران به دنبال اطلاعات صحیح درباره بهای تمام شده محصولات میباشند. روش هزینهیابی بر مبنای فعالیت، بهعنوان یکی از روشهای جدید محاسبه بهای تمام شده است که در دهه اخیر در بسیاری از شرکتها در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. از تکنیکهایی که میتوان برای اجرای مؤثرتر هزینهیابی بر مبنای فعالیت استفاده کرد، مهندسی ارزش میباشد. در این مقاله با ارائه مدلی تلفیقی از این دو تکنیک، کاربرد مهندسی ارزش در هزینهیابی بر مبناعی فعالیت تشریح میشود. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که استفاده از این دو تکنیک در کنار یکدیگر، باعث ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میشود.