امروزه، کارکردهای مهندسی ارزش و کاربردهای آن در سازمانها به سرعت در حال گسترش است. در ایران نیز چند سالی است که مدیران سازمانها تا حدودی با مفاهیم مرتبط با مهندسی ارزش آشنا شدهاند، اما تاکنون اقدامات کلانی در زمینه پیادهسازی آن در اکثر سازمانهای ایرانی انجام نشده است. با توجه به اینکه بازار سرمایه از بخشهای حیاتی اقتصاد کشورهاست و همواره به شکل سازمان یافتهتری در اقتصاد کشورها حضور دارد و نقش آن در زمینه توسعه از اهمیت بیشتری برخوردار است، لذا توجه به کارکردهای مهندسی ارزش در آن از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به اینکه مدیریت دانش به عنوان یکی از تکنیکهای مهندسی ارزش در خلق ارزش مطرح میباشد در این مقاله سعی میشود با هدف تشریح نقش مدیریت دانش در ایجاد مکانیزمهای لازم در خلق ارزش برای بازار سرمایه، با دید سیستمی، ابتدا به تشریح دانش به عنوان منبع ارزش پرداخته و در ادامه با نشان دادن ارتباط مدیریت دانش با مدیریت داراییهای دانشی استراتژیک، نقش مدیریت دانش را در بهبود عملکرد فرایندها در بازار سرمایه روش سازد و در نهایت با استفاده از مدل زنجیره ارزش دانش، تلاش میشود یک مکانیزم جهت استقرار و پیادهسازی سیستم جامع مدیریت دانش در بازار سرمایه ایران ارائه شود تا به کمک آن گامی مهم در جهت ظرفیتسازی برای ایجاد ارزش در فرآندها و مبادلات بازار سرمایه برداشته شود تا سرمایهگذاران را هر چه بیشتر به سمت این بازار سوق دهد.