تحقیقات بسیاری در زمینه مهندسی ارزش در پروژههای عمرانی داخل و خارج از کشور انجام شده اما آنچه که تاکنون در ایران مورد توجه قرار نگرفته بحث مهندسی ارزش در امور خدماتی بهخصوص در بخش بهداشت و درمان میباشد. مهندسی ارزش، که در صنعت بهداشت و درمان با نام آنالیز ارزش شناخته میشود، امروزه به ابزاری استراتژیک برای کاهش هزینههای سازمان در زمینه خرید و چرخه ارزش مواد تبدیل شده است. نتایج این تحقیق مؤید این موضوع است که آنالیز ارزش میتواند در کشف فرصتهای ناب صرفهجویی، بسیار کارا و اثربخش بوده و تمرکز سازمان را به سمت حیاتیترین نواحی هدایت کند. لذا استفاده از این تکنیک میتواند به عنوان یک ابزار استراتژیک در سازمان عمل نموده و در استفاده بهینه از منابع و کاهش هزینهها به خصوص در بخش بهداشت و درمان نقش مؤثری داشته باشد.
این تحقیق که برای اولین بار در سازمانهای بهداشتی و درمانی در ایران انجام گردیده به بررسی نقش مهندسی ارزش در فرایند پذیرش بیماران سرپایی در یکی از درمانگاههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز میپردازد.
روش پژوهش این تحقیق به صورت موردی، مداخلهای و کاربردی به منظور بهبود فرایند پذیرش بیماران سرپایی میباشد. جامعه آماری این پژوهش بیماران و کارکنان یکی از درمانگاههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل میدهند. روش نمونهگیری تصادفی ساد و پرسشنامه بوده است. با تلفیق مهندسی ارزش و روش گسترش عملکرد کیفیت QFD و پس از برگزاری کارگاههای مهندسی ارزش با اجرایی نمودن ایدههای مطرح شده نظیر استفاده از تکنولوژی و فنآوریهای جدید شاهد کاهش حدود 30 درصدی در مدت زمان پذیرش بیماران یعنی چیزی حدود 2333 ساعت روز صرفهجویی زمانی جهت کل مراجعین مجتمع خواهیم بود. علاوه بر آن استفاده از این تکنیک منافع دیگری از جمله کاهش هزینههای مربوط به انرژی، کاهش تعداد دفعات مراجعه بیمار به مجتمع درمانگاهی فوق جهت اخذ نوبت، کاهش تعداد کارکنان پذیرش و صندوق، افزایش رضایت بیماران و کارکنان و ... برای مجتمع فوق در پی خواهد داشت که در نهایت منجر به صرفهجویی و کاهش مصارف نادرست خواهد شد.