مهندسي ارزش به عنوان روشي براي بازنگري خلاقانه و سازمان يافته ارزش ها و هزينه ها به منظور بيشينه كردن شاخص هاي ارزش در راه سازي، كاربردهاي فراواني دارد. هزينه هاي چشم گير و اقلام متعدد هزينه در پروژه هاي راهسازي بستر مناسبي براي اعمال مهندسي ارزش فراهم مي سازد. در اين مقاله نتايج يك كار تحقيقي با هدف امكان سنجي پتانسيل هاي مهندسي ارزش در راه سازي ارائه مي شود. روش كار اين تحقيق مبتني بر توسعه ى مدل هزينه احداث و تحليل متغيرهاي آن است. براي اين منظور در ابتدا 24 پروژه ى راه سازي در شرايط مختلف توپوگرافي و اقليمي از ميان 450 پروژه با اتكا بر روش هاي آماري انتخاب شدند. در مرحله ى بعد براي هر يك از اين پروژه ها ريزهزينه هاي احداث بدنه راه با دقتي در حد سرفصل هاي فهرست بهاى راه سازي و همچنين ريزهزينه هاي مديريتي و سرمايها ي و تملك جمعآ وري شد. نهايتا سعي شد براساس پايگاه اطلاعاتي فراهم شده تابع هزينه احداث بدست آيد. با توجه به اطلاعات موجود فرم خطي بهترين نتيجه برازش رگرسيون را بدست داد. با تجزيه و تحليل هر يك از متغيرها و آناليز همبستگي آنها سرفصل هاي با بالاترين اولويت مهندسي ارزش مشخص شد. همچنين امكان مقايسه ى نسبي هر يك از متغيرها با ساير كشورها فراهم شد.