مقاله ى حاضر مدلي را ارائه مي دهد كه با كمك آن، اهداف پروژه هاي تحقيقاتي طبق نظر ذي نفعان آن پروژه ها، به طور دقيق تعريف گرديده، روش هاي انجام پروژه مشخص شده، دست يابي به اهداف پروژه نيز، با كمترين هزينه محقق مي گردد. پروژه ى تحقيقاتي در اين مدل، سه محدوده ى مديريت ارزش استراتژيك، مديريت ارزش طراحي و مهندسي ارزش را طي نموده، و در پايان، پروژه با اهداف تعريف گرديده و طبق نيازهاي دقيق كاربر، با كليه ى شرايط و مطلوبيت هاي مورد تقاضا، با حداقل هزينه تحويل مي گردد. اين مدل كه مديريت ارزش ناميده مي شود، با مساعدت از ذي نفعان هر پروژه، انجام فعاليت هاي چرخه ى حيات پروژه هاي تحقيقاتي را با حداقل ريسك موجب مي گردد. با بهره گيري از اين مدل، طرح ها و پروژه هاي تحقيقاتي، همانند ديگر پروژه ها، مي توانند از متدولوژي مهندسي ارزش و شايستگي هاي اعجازآميز آن، در عرصه ى نبوغ و خلاقيت مورد نياز اينگونه پروژه ها، بهره مند شده، كارآمدي و مزاياي اين تكنيك، در حوزه ى تحقيقات نيز، گسترش يابد. اين مدل در يك پروژه ى تحقيقاتي، بكار گرفته شده است.