يك شبكه تشكيل شده از روابط افقي بين شركت هاي يك صنعت يا گروه خاص كه بر مبناي ترتيبي بين شركت هاي موجود در لايه هاي مختلف مرتب شده اند. بررسي ساختار روابط يك سطح را اصطلاحا آناليز شبكه اي و بين لايه هاي سطوح را آناليز زنجيره عرضه مي نامند. برخلاف آناليز زنجيره تامين كه روابط عمودي بين صنايع و گروه هاي مختلف را بررسي مي كند، آناليز شبكه به بررسي روابط افقي بين شركت هاي يك صنعت يا گروه خاص مي پردازد. شبكه ى تامين كه توسط Harland معرفي شد، يكپارچه كردن رويه ي زنجيره و شبكه ميباشد. در اين مقاله اجزاي آناليز شبكه ى زنجيره معرفي مي شود. آناليز شبكه، زنجيره ى هماهنگي بين زنجيره ى تامين و ديدگاه شبكه اي را با مشخص كردن منابع ايجاد ارزش و مكانيزم هاي هماهنگي تفسير مي كند. در اين مقاله نشان داده مي شود كه منابع ارزش و مكانيزم هاي هماهنگي مرتبط با انواع جداگانه ى وابستگي هاي درون سازماني(ائتلافي، ترتيبي و دوجانبه) مي باشند. در حقيقت انواع وابستگي ها به عنوان عامل يكپارچه در آناليز شبكه ى زنجيره به كار گرفته مي شود. در انتها نيز چند مثال واقعي با توجه به آناليز معرفي شده مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد.