مهندسی مجدد و مهندسی ارزش امروزه به عنوان رویکردهای نوین از دریچهی کاملا جدیدی به سازمانها مینگرند. براساس این رویکردها در حال حاضر در دورهای بهسر میبریم که تغییرات آن به مراتب بنیادیتر از تغییر و تحولات صنعتی است و از همین رو سازمانها برای حفظ بقا و حضور خود در صحنهی رقابت، ناگزیر به دگرگونی و استفاده از تازهترین دستاوردهای تکنولوژی برای دستیابی به بالاترین سطح بهبود تواناییهای خود و کارکنانشان هستند. از طرفی سازمانها ناگزیرند برای بقا، علاوه برا افزایش مخاطبان به کاهش هزینهی عملیاتی خود نیز توجه کنند تا از این طریق بتوانند ضمن حفظ مخاطبین فعلی، مخاطب جدیدی را هم جذب کنند و در نتیجه درآمد خود را افزایش دهند. رسیدن به این مهم، تنها با اعمال مدیریت صحیح امکانپذیر است. مدیریت نیز برای افزایش مخاطبان و کاهش هزینهی عملیاتی نیازمند ابزارهای مختلفی است که یکی از آن ابزارها، مهندسی ارزش و دیگری مهندسی مجدد است که بایستی بکار گرفته شود. در این مقاله سعی شده است آخرین دستاوردها دربارهی خصوصیات این دو رویکرد و نحوهی اجرا و استفاده از آنها در دانشگاه که یکی از سازمانهای اجرایی است، ارائه گردد.