مهندسی ارزش در طول بیش از پنج دهه کاربرد آن با تحولات مختلفی به ویژه در زمینه گسترش دامنه کاربرد همراه بوده است. این روزها مهندسی ارزش طیف وسیعی از کاربردها از برنامهریزی استراتژیک تا کاربرد در تصمیمگیریهای کوچک یک شرکت را پوشش میدهد. گشترش دامنه کاربردها با تغییراتی در مفاهیم مهندسی ارزش و تغییر نگاه از مهندسی به مدیریت همراه بوده است. اگرچه روشهای مهندسی متدولوژی ارزش یک نیاز بوده و بایستی به آن توجه شود، لیکن نیاز جدی به روشهای مدیریتی مهندسی ارزش احساس میشود. این مقاله، تحلیل ارزش، مهندسی ارزش، مدیریت ارزش و برنامهریزی ارزش را بررسی کرده و به بیان وجوه افتراق و اشتراک آنها میپردازد. در نهایت نیز نمونههایی از کاربردهای هر کدام(از جمله نمونهای از برنامهریزی ارزش استراتژیک که اخیرا در ایران اجرا شده) معرفی شده و تعاریف نویسندگان از هر کدام از این روشها ارائه میگردد.