عنوان مقاله
توسعه کارآفرینی با ابزار مهندسی ارزش و تکنیکهای خلاقیت
نویسنده
علی فرهادی محلی - آزاده مهرانی
مرتبط با محورهای
متدولوژی مهندسی ارزش(ارتقاء و تلفیق)
کلمات کلیدی
مهندسی ارزش، کارآفرینی، خلاقیت، تکنیکهای خلاقیت
امروزه مهندسی ارزش به عنوان ابزاری کارآمد و رسمی در حل مسائل گوناگون شناخته شده است و روز به روز اهمیت و اثربخشی آنها واضحتر و غیرقابل انکارتر میشود. بهرهگیری از این روش، تکیهگاه کشورهای پیشرفته و امید کشورهای در حال توسعه است. یکی از مهمترین و پیچیدهترین مسائلی که امروزه سازمانها با آن روبهرو هستند، مساله خلاقیت و بسترسازی کارآفرینی سازمانی است. در جوامع آگاه و اندیشه ورز، دامنه تأثیر کارآفرینی بسیار وسیع بوده و به نحوی که از تغییر در ارزشهای اجتماعی تا رشد متقابل اقتصادی را شامل میشود و مواردی همچون توسعه فناوری، شناخت و گسترش بازارهای جدید، ساماندهی و بهرهگیری اثربخش از منابع را در بر میگیرد. در حقیقت کارآفرینی را میتوان فعالیتی به شمار آورد که به آفرینش کار و ایجاد ارزش افزوده در سرمایه یا تولید و عرضه هر گونه کالا یا خدمت جدید منتج میشود و از آن جایی که نوآوری بدون خلاقیت، ایدهیابی و پژوهش هدفمند معنا پیدا نمیکند، لذا جستجوی راهکارهای مؤثر برای پرورش خلاقیت، گردآوری و هدایت ایدهها در دستور کار تمام سازمانهای پیشرو قرار گرفته است و با توجه به این که خلاقیت اساس مهندسی رازش است، بهطوریکه هر نوع بهبود و کاهش هزینهای که در نتیجه اصلاح سیستم حاصل گرد در اثر ایدههای ارزشمند تولید شده در مرحله خلاقیت در مهندسی ارزش میباشد، بنابراین بکارگیری نظاممند تکنیکها و فنون خلاقیت در فرایند مهندسی ارزش ضروری به نظر میرسد. در این مقاله سعی شده علاوه بر معرفی کلی تکنیک مهندسی ارزش در توسعه کارآفرینی به تشریح رابطه و تأثیر تکنیکهای خلاقیت که از شرطهای لازم و اساسی برای کارآفرینی و مهندسی ارزش میباشد پرداخته شود.